Het is voor het eerst dat de Amsterdamse uitgever kwartaalcijfers bekendmaakt.
Behalve lagere inkomsten uit advertenties leed TMG verlies bij enkele
onderdelen die inmiddels zijn verkocht of gestopt. Zo beëindigde de uitgever
onlangs de activiteiten in Oekraïne en deed het in Nederland in het eerste
kwartaal het tijdschrift JAN van de hand.

De omzet daalde bijna 10 procent tot 146,9 miljoen euro door een fors lagere
advertentie-omzet en beëindiging van een distributiecontract in januari. Het
bedrijfsresultaat (ebita), waarbij geen rekening wordt gehouden met de
eenmalige lasten, daalde van 11,3 miljoen naar 4,7 miljoen euro.

Advertentiemarkt
TMG heeft al jaren last van een krimpende advertentiemarkt. De neergang
versnelde toen vorig jaar de kredietcrisis uitbrak en bedrijven hun
marketing- en reclamebudgetten fors terugschroefden. De uitgever snijdt
daarom fors in de kosten en liet vrijdag weten op schema te zitten met de
eerder aangekondigde banenreductie.

TMG schrapt in totaal vijfhonderd banen schrappen. Dit jaar sneuvelen er 425,
waarvan tot nu toe al driehonderd banen zijn verdwenen. In totaal heeft TMG
ongeveer drieduizend medewerkers.

Beleggers op de beurs reageerden teleurgesteld op de cijfers. Het aandeel
daalde 4,3 procent tot 12,44 euro. De afgelopen maand steeg TMG bijna een
derde in waarde.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl